Un raport dat publicităţii de către Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii privind incidentele care au afectat securitatea şi integritatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice relevă faptul că, în 2017, s-au înregistrat 334 de incidente cu impact semnificativ asupra securităţii şi integrităţii reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, afectând în total peste 10 milioane de conexiuni.

Potrivit datelor raportate de furnizori către ANCOM, anul trecut un incident cu impact semnificativ asupra securităţii şi integrităţii reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice a afectat în medie 29.755 de conexiuni, cu 38% mai puţine faţă de anul 2016 (cu o medie de 47.859 conexiuni afectate de un singur incident). Durata medie a unui incident semnificativ a fost de aproximativ 8 ore şi 49 de minute, în timp ce durata totală a incidentelor de securitate raportate pe anul 2017 este de 2.945 de ore (de peste două ori mai mare decât în anul 2016).

Cele mai multe incidente de securitate au avut loc în judeţul Constanţa (40 de incidente), urmat de Vaslui (35 de incidente), Timiş şi Buzău (32 de incidente, respectiv 31 de incidente).

Cele mai multe conexiuni afectate de incidentele semnificative raportate către ANCOM în 2017 au fost cele de telefonie mobilă şi SMS (peste 6,1 milioane de ­cone­xiuni afectate), urmate de serviciile de internet mobil (peste 3 ­mi­lioane de conexiuni afectate), telefonie fixă (peste 1 milion de cone­xiuni afectate) şi internet fix (apro­ximativ 1 milion de conexiuni), cele mai puţine conexiuni afectate fiind cele de retransmisie a programelor audiovizuale (aproximativ 250 de mii).

„Conform raportărilor furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice, a crescut cu 20% numărul incidentelor de securitate apărute în anul 2017 faţă de anul 2016, dar a scăzut semnificativ, cu aproape 38%, numărul mediu al conexiunilor afectate de fiecare incident în parte. Ca şi în anii precedenţi, cele mai afectate de aceste incidente de securitate sunt conexiunile de servicii mobile (telefonie şi internet mobil)”, a declarat Sorin Grindeanu, preşedintele ANCOM.

Cauzele incidentelor semnificative raportate

La fel ca şi în anii precedenţi, în 2017 majoritatea incidentelor fac parte din categoria cauză externă/parte terţă (243 incidente, reprezentând aproximativ 73% din totalul de incidente raportate în 2017). 49 dintre incidente fac parte din categoria eroare de sistem, 30 de incidente fac parte din categoria fenomen natural, şase incidente fac parte din categoria acţiune rău intenţionată şi şase incidente au fost încadrate în categoria eroare umană. Se poate observa o creştere semnificativă a numărului de incidente datorate fenomenelor naturale. În 43% din aceste cazuri, în cadrul aceluiaşi incident au fost afectate mai multe categorii de resurse. Incidentele din categoria cauză externă pot fi corelate cu una din celelalte patru categorii de cauze.

Comparativ cu anul precedent, când toate judeţele au înregistrat un număr mai mic de zece incidente datorate problemelor de alimentare cu energie electrică, iar în trei cazuri nu au existat deloc probleme de această natură, se poate constata că în 2017 situaţia în această pri­vinţă s-a înrăutăţit. ,,În cazul întreruperii alimentării cu energie electrică, deşi furnizorii dispun de surse de alimentare de backup cu energie, serviciile au fost totuşi afectate din cauza autonomiei mici a acestor surse sau din cauză că momentul punerii lor în funcţiune nu a coincis cu momentul producerii incidentului (pentru activarea lor fiind necesară deplasarea unei echipe de intervenţie la locul incidentului, de exemplu în cazul instalării unui grup electrogen sau a unui gene­rator mobil)”, se mai precizează în raportul ANCOM.

Conform raportărilor furnizorilor, cele mai multe incidente care s-au datorat problemelor de alimentare cu energie electrică s-au înregistrat în Constanţa (19 incidente), Vaslui şi Iaşi (câte 17 incidente), Gorj şi Timiş (câte 16 incidente), Neamţ şi Buzău (câte 15 incidente). 

Dintre cele 243 incidente încadrate în această categorie, 31 au fost asociate cu eroarea umană, 14 incidente au fost asociate cu eroare de sistem şi 31 incidente au fost asociate cu fenomene naturale. În 2017 nu a fost raportat niciun incident încadrat în categoria cauză externă/parte terţă care să fie corelat cu acţiune rău-intenţionată.

LĂSAȚI UN MESAJ

Scrieți comentariul dvs.
Introduceți numele dvs.