Credite fictive care nu se regăsesc în arhivele băncii, împrumuturi de sute de mii de euro date încălcarea normelor interne, mişcări de milioane de euro prin conturi, bani trimişi unor rude din străinătate sau mici împrumuturi acordate colegilor. Aceasta este descoperirea făcută de controlul intern al unei bănci din Top 10, una dintre persoanele implicate fiind chiar directorul unei respectabile agenţii. Se întâmpla în 2010, iar de atu­nci, numeroase cazuri au devenit publice în urma sesizării păgubiţilor şi nu a anchetatorilor care ţin astfel de cazuri departe de opinia publică, deşi ele ar trebui cunoscute, ca şi pedepsele primite de cei care produc astfel de prejudicii.

Presa a mai relatat des­pre cazurile unor funcţio­nari care intră în conturile clienţilor, dar până acum foarte puţine date concrete au fost date publicităţii, cu atât mai puţin documente legate de anchetele interne ale instituţiilor de credit. OPINIA a identificat un asemenea caz, în care în luna iulie Tribunalul Buzău a dat o sentinţă pe fondul cauzei de condamnare cu executare a unui fost funcţionar bancar care timp de mai mulţi ani a plimbat câteva miliarde lei vechi între conturile unor clienţi ai unei cunoscute unităţi bancare, pentru ca apoi să-şi însuşească importante sume de bani din economiile celor care îşi ştiau averea în siguranţă.

În vara anului trecut totul a ieşit la iveală după ce un client a descoperit că un cont pe care îl deschisese cu ani în urmă la o agenţie din Buzău a băncii BANCPOST nu ­exi­stă. În calitate de titular al unui depozit bancar în valoare de 47.673 lei, dorind să verifice situaţia acestuia la o altă unitate a băncii, din municipiul Bucureşti, a constatat că acest depozit nu se regăseşte în sistemul informatic bancar.

Ca urmare, a cerut explicaţii reprezentanţilor unităţii bancare care, în urma verificărilor interne, au ajuns la vinovat.

Ion C. R. a fost dat pe mâna procurorilor DIICOT care au descoperit întreaga sa activitate infracţională. În aprilie 2019 a fost trimis în judecată pentru săvârşirea infracţiunilor de acces ilegal la un sistem informatic, în formă continuată, efectuarea de operaţiuni financiare în mod fraudulos, în formă continuată, participaţie improprie la efectuarea de operaţiuni financiare, în mod fraudulos, în formă continuată, participaţie improprie la alterarea datelor informatice şi fals în înscrisuri sub semnătură privată în formă continuată.

În susţinerea rechizitoriului s-a reţinut în sarcina inculpatului că, în perioada 2009-2018, în calitate de funcţionar bancar la sucursala S.C. BANCPOST S.A. – Sucursala Buzău, a conceput şi pus în practică, în baza unei rezoluţii unice, o schemă de fraudă, prin care şi-a însuşit şi a sustras, în diferite moduri, bani din conturile mai multor clienţi-persoane fizice, scop în care: a determinat, prin întocmirea de înscrisuri olografe (64), cu conţinut nereal (ordine de plată, transfer etc.), efectuarea de către alţi funcţionari ai băncii centrale, de transferuri frauduloase de numerar din conturile a 34 clienţi ai băncii, respectiv 103 transferuri bancare, retrageri sau depuneri de numerar în sumă totală de 2.023.315 lei. Mai mult acesta a accesat ilegal sistemul informatic bancar şi a folosit, fără drept, prin utilizarea PIN-ului, trei carduri de debit emise pe numele a trei clienţi, carduri aferente conturilor bancare ale acestora, pentru a pierde urma sumelor transferate ilegal din conturile altor clienţi, efectuând 409 de astfel de operaţiuni de retragere de numerar de la bancomate, în sumă totală de 748.350 lei. La data de 7 martie 2016, el a determinat, cu intenţie, alterarea de către alţi funcţionari bancari de la centrala băncii de date informatice din sistemul informatic al băncii, prin majorarea limitei zilnice de retragere de numerar de pe cardul bancar al titularului unui cont (de la 2.000 lei la 4.000 lei), în urma completării, în fals, a unei cereri, în numele clientului respectiv.

Funcţionarul bancar avea chiar şi o agendă personală în care ţinea evidenţa tuturor tranzacţiilor pe care le efectua – nume de clienţi, titulari de depozite bancare – , agendă care a fost ridicată de achetatori la percheziţia din ianuarie 2019. În plângerea depusă de BANCPOST Buzău se reclamă, în esenţă, că funcţionarul R. C. Ion, ofiţer bancar la sucursala respectivă, a conceput şi pus în practică o schemă de fraudă care s-a derulat în perioada 2001-2018, prin care a sustras bani, în diferite moduri, din conturile mai multor clienţi – persoane fizice.

În urma cercetărilor efectuate, s-a stabilit că inculpatul a fost salariat al unităţii bancare din anul 1995 şi a ocupat, în timp, diverse posturi printre care de casier, casier tezaur, consultant personal banking (în perioada noiembrie 2010 – septembrie 2015 şi octombrie 2015 – septembrie 2016), coordonator servicii clienţi (în perioada 07.09.2015) şi specialist bancar servicii premium (începând cu luna octombrie 2016).

Începând cu anul 2019, S.C. BANCPOST S.A. a fost preluată de BANCA Transilvania.

Cum a fost descoperită frauda

Depistarea activităţii infracţionale a inculpatului a avut, ca punct de plecare, o sesizare formulată la data de 28.08.2018 de R. Costel, client al BANCPOST – Sucursala Buzău, titular al unui depozit bancar în valoare de 47.673 RON care, verificând situaţia acestuia la o agenţie a băncii din municipiul Bucureşti, a constatat că acest depozit nu se regăseşte în sistemul informatic bancar.

Costel era stabilit în străinătate şi venea anual în ţară, împrejurare în care se interesa de situaţia contului, mergând la bancă, unde discuta direct cu inculpatul, dar fără să bănuiască faptul că depozitul său nu mai exista însă din anul 2010. Atunci, ofiţerul bancar transferase disponibilul bănesc în contul unei cliente, retrăgându-i de la ATM, prin utilizarea fără drept, a cardului emis pe numele acesteia din urmă.

În situaţiile în care clienţii veneau la bancă să se intereseze de soldul conturilor, pentru a ascunde frauda, inculpatul R.C. Ion completa olograf, pe formularele de depozit falsificate, soldul la data solicitării sau le scria, pe diverse hârtii, soldul conturilor, inculpatul câştigând încre­derea clienţilor săi prin prisma unei lungi colaborări, speculând astfel acest aspect, printre persoanele fraudate numărându-se clienţi rezidenţi în alte ţări, rude ale altor clienţi ai băncii, precum şi o rudă apropiată a funcţio­­narului bancar.

De asemenea, pentru a-şi păstra clienţii, inculpatul le promitea dobânzi mai mari decât cele practicate în mod obişnuit de bancă, schema de fraudă concepută de inculpat constând, în principal, în efectuarea de transferuri frauduloase de bani din conturile unor clienţi cu scopul de a fi retrase de el, în numerar, de la ATM, prin intermediul unor carduri de debit emise pe numele altor clienţi, utilizate, fără drept, transferurile frauduloase de bani între conturile clienţi lor fraudati, cu scopul de a acoperi sumele anterior su strase, fiind efectuate prin completarea, în fals, de ordine de plată .

Astfel, în perioada 14.08.2009 – 16.07.2018, inculpatul a folosit, în mod succesiv, trei carduri de debit emise pe numele a trei clienţi, aferente conturilor bancare ale acestora, pentru a pierde urma sumelor retrase din conturile altor clienţi, inculpatul determinând transfe­rarea de către funcţionarii băncii centrale, prin întocmirea, în fals, de ordine de plată/ transfer de sume de bani din conturile a 13 clienţi fraudaţi în conturile altor 3 clienţi pentru care deţinea ilegal carduri iar ulterior retrăgea sumele transferate fraudulos de la ATM folosind acele carduri.

Pe lângă transferurile realizate către conturile celor 3 clienţi cu cardurile cărora a retras banii de la bancomate, inculpatul a mai efectuat şi alte transferuri frauduloase cu scopul de a acoperi sume anterior retrase (tranzacţii de tip suveică), documentele de tip OPH fiind semnate de către inculpat prin imitarea semnăturii clienţilor săi.

De asemenea, tot în faza de urmărire penală, din actele puse la dispoziţie de unitatea bancară s-au constatat şi alte operaţiuni neautorizate desfăşurate de R.C. Ion pe conturile a 21 de persoane, care nu înregistrau pierderi la data constatării faptelor descrise, întrucât sumele retrase au fost rambursate clienţilor, fie prin transferuri de cont (16 clienţi), fie direct prin numerar (cinci clienţi).

De asemenea, în perioada 14.08.2009 – 16.07.2018 au fost identificate 409 de operaţiuni de retragere de numerar de la bancomate, prin utilizarea, fără drept, a celor trei carduri bancare , în sumă totală de 748.350 lei, plătitori figurând trei clienţi.

La data de 07.03.2016 a fost majorată limita de retragere zilnică de numerar de la 2.000 lei la 4 .000 lei pentru cardul emis pe numele unui client, dar aflat în posesia ilegitimă a inculpatului, mo­dificarea fiind realizată si operată în urma depu nerii unei cereri scrise de acesta, în numele clientului, cererea fiind procesată de funcţionarii băncii centrale care au efectuat modificarea solicitată de inculpat în numele clientului, scopul inculpatului fiind acela de a retrage de la bancomate sume de bani mai mari de 2.000 lei.

În acest mod, în perioada 2009-2018, în calitate de funcţionar bancar la sucursala S. C. BANCPOST S.A. Sucursala Buzău, a conceput şi pus în practică, în baza unei rezoluţii unice, o schemă de fraudă, prin care şi-a însuşit şi a sustras, în diferite ­mo­duri, bani din conturile mai multor clienţi, persoane ­fi­zice, scop în care a determinat, prin întocmirea de înscrisuri olografe (64), cu conţinut nereal (ordine de plată, transfer, etc), efectuarea de alţi funcţionari ai băncii centrale, de transfe­ruri frauduloase de numerar din conturile a 34 clienţi ai băncii, respectiv 103 transferuri bancare, retrageri sau depuneri de numerar în sumă totală de 2. 023.315 lei.

Pentru faptele sale, fostul ofiţer bancar a fost condamnat în primă instanţă la 2 ani şi 7 luni închisoare cu executare, cu obligarea plăţii către S.C. TRANSILVANIA S.A. a sumei de 1.016.400 lei cu titlu de despăgubiri civile.

Sentinţa a fost pronunţată în iulie 2019, nefiind definitivă.

DISTRIBUIȚI
loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Scrieți comentariul dvs.
Introduceți numele dvs.